July 06, 2014

Abrikos marmelade med lavendel



For meget lang tid siden faldt jeg over denne opskrift på aprikos marmelade med lavendel af "Lavender and Lovage", som jeg efterfølgende har ladet mig inspirere mig af, da jeg gik i gang med at lave denne marmelade i mit eget køkken. Jeg elsker det,  når jeg kan twiste mine marmelader eller kager med tilsætning af diverse blomster, idet jeg finder at det virker some prikken over i´et på smagen. 

Jeg har prøvet på ikke at lade mig rive med af min blomsterglæde, da jeg tilsatte de enkelte små lavendelblomster til allesidst. Jeg ønsker nemlig ikke, at den endelig marmelade skal smage af sæbe, hvilket en overdosering af lavendel meget nemt kan bevirke. Anvendelse af ​​lavendel giver efter min mening denne marmelade et fransk twist, hvorfor jeg planlægger at medbringe et glas marmelade til en af gode arbejdskollagaer, der er franskmand. Jeg håber ikke, at han får et chok. Det tror, jeg dog ikke, idet man kan købe ren lavendel marmelade i Frankrig :-)

Af følgende justeringer til den oprindelig opskrift er, at jeg anvender væsentligt mindre sukker i mit hjemmelavet syltetøj, idet det giver mere frugtsmag i syltetøjet, udover bare at være sødt syltetøj. Min præference er at anvende et forhold på to dele af frugt til en del sukker. Det bevirker også, at et geleringsmiddel, såsom pektin er nødvendig for at få mere fasthed i slut marmeladen i forhold til marmelade med et højere tørstofindhold. Desuden fjernede jeg også citronsaften, idet jeg i stedet for anvender enten hvidvins- eller æbleeddike til at justere til smagen ind til min ønskede præference for frugt og friskhed.


Ligesom med opskriften på Midsommer Marmelade - jordbærmarmelade med hyldeblomst, så deltager jeg også med denne her opskrift til i opskriftskonkurrencen "Danmarks Lækreste Syltetøj", der arrangeres af magasinet Isabellas og Dansukker. 

Abrikos marmelade med lavendel:
  • 860 g abrikos - hver skåret i 6 stykker
  • 100 g vand
  • 12 g pectin / geldannende pulver
  • 430 g sukker + 50 g sukker til allersidst 
  • 1/4 tsk hvidvin eller æble eddike - valgfri 
  • 5 stilke lavendel.
  1. Varm abrikos skiver op sammen med vand i en gryde sammen over svag varme. Rør rundt regelmæssigt.
  2. Varm frugten op til 80'C. Tørbland pektin / geldannende pulver sammen med 50 g sukker. Tilføj denne tørblanding langsomt til abrikosen, mens du røre rigtig godt i gryden for at undgå klumpedannelse.
  3. Lad abrikos koge yderligere 5 minutter under regelmæssig omrøring.
  4. Tilsæt resten af sukkeret.
  5. Bring marmeladen op til kogepunktet og lad det koge i 2 minutter.
  6. Smag på marmelade. Hvis du finder, at den er for sød i smagen, kan du tilføje lidt eddike til for at bringe friskheden tilbage til smagen. Jeg plejer at gøre det i mindre trin, jeg kan finjustere smagen til min præference. Det er mere let at tilføje nogle ekstra, end at fjerne en overdosis af noget. Som udgangspunkt bemærkede jeg, at jeg er nødt til at øge sødme niveau for at få mere modenhed ind i smagen for denne her abrikos marmelade, jeg havde brug for at tilsætte at tilsætte yderligere en ekstra 50 g sukker og nedjustere mængden af eddike til kun 1/4 teske.
  7. Forbered marmalde glassene ved at fylde dem med kogende vand. Det er specielt vigtigt, hvis du ikke anvender konserveringsmidler i din marmelade. Desuden skal du opbevare marmeladen i køleskabet for at øge holdbarheden.
  8. Fyld glasset med marmelade, afslut med at placere individuelle lavendel blomster på toppen af ​​marmeladen. Jeg justerede mængden af ​​lavendel, afhængigt af størrelsen på marmelade glasset, hvorpå glasset lukkes med låg.
  9. Opbevar marmeladen koldt.

1 comment:

  1. Halløj - lavendel - den skal være frisk nr man putter det i? Eller kan man fryse stilke - har først abrikoser med hjem fra ferie om en måned…

    ReplyDelete

Your comment is my reward :-)
You are more than welcome to write your comment in either English or Danish.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...