September 06, 2014

På køkkenjagt


Mit HTH-køkken og jeg har nu boet sammen i 10 år, men før det har køkkenet været igennem flere andre forhold i løbet af dets 23 årige historie. Og det ene, som jeg gjorde i forbindelse med min indflytning var at få malet væggene i køkkenet samt udskiftet greb fra hvide firkantet HTH-greb version 1990´erne med ovale stål greb. Mine håndværkerevner rækker nemlig ikke længere end at udskifte greb, til gengæld er jeg rigtig god til at lave marmelade samt bage.

Jeg har derfor besluttet mig for at kaste mig over et MEGA projekt i form af "nyt køkken" !!! hvilket betyder nye køkkenmoduler, nye hårde hvidevarer (kogesektion, ovn, køle-fryseskab, opvaskemaskine og emhætte), nyt flisegulv og nye vægfliser.

Jeg har kigget på gulvfliser, hvor jeg tilsyneladende har et usædvanligt ønske om en flise på 20 cm x 20 cm i farven hvid !!!! Fliserne i dag er nemlig 30 cm x 30 cm eller endda større ( 60 cm x 60 cm) i de der kedelige farver: sort, grå & beige, men ikke hvid !!!! Det ene sted fik jeg et katalog på 244 sider med fliser, hvor jeg efterfølgende kan få bestilt prøvefliser hjem til selvsyn. Jeg mener, hvor svært kan det være, en ganske almindelig hvid gulvflise !!!!


Heldigvis bor jeg i Vejle, så udvalget af køkkenbutikker er stort, rigtig stort endda. Indtil videre har jeg besøgt HTH, Designa og Svane. Og nu orker jeg ikke at besøge flere køkkenbutikker !!! Hos Svane gik jeg ud af butikken med en plastikpose indeholdende kataloger med en samlet vægt på 2894 g !!! Og hos Designa fik et komplet katalog med hårde hvidevarer fra Siemens. Så jeg mangler ikke god nat-løsning i øjeblikket.

Som person er jeg nemlig helhedsorienteret, og alle de mange små detailjer er mindre interessante, men det går ikke i en køkkenbutik !!!! Overordnet så vil jeg have et hvidt køkken uden højglans, skuffer og ingen skabe og bordplade, som jeg kan skære direkte i. Er den type information nok for en køkkensælger - NEJ. Jeg skulle tage stilling til en masse andre spørgsmål:
  • skal elementerne være grebsfrie eller med greb ?
  • skal elementerne være malet eller i laminat ?
  • skal skuffernes indmad være i træ eller plastik ?
  • skal kogepladerne være induktion ?
  • skal jeg bruge en kogeø ? Nej, hvor pokker får jeg plads til den henne ?
  • svensk landkøkken eller trendy italiensk stil ?
  • vil du selve pille dit køkken ned ? NEJ !!! Og jeg vil heller IKKE selv montere mit eget køkken, for så vil det ende med, at alle køkkenmodulerne kun blev sat ovenpå hinanden på gulvet.
Og der er går nemt 1 time, hver gang du bevæger dig ind af døren i køkkenbutik med at besvare alle mulige og umulige spørgsmål. Måske det er nemmere at købe et nyt hus i stedet for ?


Til gengæld ved jeg hvilke fliser, som jeg vil have til væggen :-) Jeg så nogle mindre fliser under min sommerferie hos en keramiker i Nordjylland lavet som mosaik i fire forskellige farver, to blå og to grønne. Så jeg har haft i den pågældende keramiker, og hun vil gerne have disse fliser til mig :-)

Desuden overvejer jeg kraftigt at få diverse keramik greb i stedet for de sædvanlige metalgreb på køkkenelementerne.

Og jeg er jo slet ikke spor tidspresset, vel ? Bestemt ikke, hvis jeg skal have udnyttet min håndværker fradrag, der udløber d. 1. januar 2015.

Nu går jeg spændt og afventer de forskellige tegninger og overslag på priser. For så kan jeg komme i gang med at hyperventilere !!!


No comments:

Post a Comment

Your comment is my reward :-)
You are more than welcome to write your comment in either English or Danish.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...