March 06, 2015

Svanen er landet !


Her 3½ måned senere nyder jeg stadig mit nye køkken i fulde drag. Den sidste blivende bordplade blev leveret midt i december, hvilket ligeledes bringer extra lys ind i et nordvendt køkken. Og kort før jul fik jeg sat et stykke klar glas med hvid bagkant på halvvæggen bag kogepladerne.

Her i vinterens løb har jeg sat utrolig meget pris på alt det lys, som jeg har fået ind i mit køkkenet. Pludselig er der lys overalt, så der ikke længere er mørke kroge. Det betyder konkret for mig, at jeg har fået energi til at lave diverse ting i køkkenet selv på en hverdagsaften udover bare nem aftensmad.

Og hvor jeg dog elsker at have fået kogeplader med induktion. Temperatur reguleringen er spontan. Vand til pasta koges hurtigt op med booster funktion, pastaen kan tilsættes, hvorpå temperaturen nemt kan reguleres ned, når vandet koger på ny. Det betyder, at jeg ikke længere har alle de problemer med pasta, der koger over undervejs.

Til gengæld så kigger min ovn og jeg stadig hinanden an. De sædvanlige bagetider for kager og boller passer fra gennemprøvede opskrifter stemmer ikke overens mere i den nye ovn. Den gamle ovn må have bagt ved højere temperatur end min nye ovn. Så enten skal jeg øge bagetiden eller hæve ovn temperaturen med ca. 20'C for at bagetiden stemmer sammen !!!

Og hvorfor får man "kun" leveret EN bageplade med kanter og en bradepande, når man køber en varmluftsovn !!!! Fordelen med varmluftsovn skulle jo netop være, at der kan bage 3 plader boller eller småkager ad gangen !!!! Hvordan er det muligt, når der kun leveres EN bageplade ?
Og udformningen af bagepladen !!! Hvorfor er bagepladen ikke flad ??? Det er blevet besværligt lige at hive et stykke bagepapir med småkager overpå bagepladen fra bordpladen. Det kan "kun" være en mand, der designer ikke-flade bageplader og kun levere EN bageplade til en varmluftsovn !!!!

Ved lejlighed får jeg sikkert læst brugsanvisningen igennem for den nye ovn. Ovnen har sikkert væsentlig flere funktioner end jeg kan gennemskue ved at dreje og trykke på ovnens knapper. Funktionerne er ihverfald ikke selvforklarende ved at dreje på knapperne !!!




Min gode nabo har endnu en gang været forbi og sætte nye lamper op i mit køkken. Jeg har så nogle keramiklamper på Trapholt julemarked, som jeg så ønskede mig i julegave. Det jeg rigtig godt kan lide ved disse keramiklamper er, at hullerne i lampen danner et lysmønster på væggen, der kunne minde om knipplingmønster. Lamperne er lavet Helenaa Hedegaard.






Nu nærmere jeg mig afslutningen på mit køkkenprojekt, idet jeg skal afhente de længe ventede keramikfliser i dag hos keramikeren. Herpå kan jeg atter tage fat på mureren og en stram styring af hans kalender !!!

Af uklarede ting står der stadig følgende punkter tilbage på listen:
  • Opsætning af keramikfliser på væggen omkring overskabene. Så her lever jeg med et "råt look".

No comments:

Post a Comment

Your comment is my reward :-)
You are more than welcome to write your comment in either English or Danish.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...